tisdag 17 juni 2008

Äckliga insekter


Igår såg jag en liten pojke som sprang för livet och skrek och grät efter sin mamma och pappa. Jag trodde först att han hade tappat bort dom eftersom det var i ett hotell med massor av folk. Men nej, det visade sig vara så att en äcklig flygande kackerlacka hade suttit sig på hans axel och han var livrädd!

Jag funderar fortfarande på det där om hur man ska lära sina barn att insekter inte är farliga, när man är livrädd själv. För det är jag. Riktigt riktigt rädd!

En gång satt jag på en fin restaurang tillsammans med några kompisar. Vi visste att det fanns en kackerlacka där eftersom vi såg den när vi kom in, men ingen kunde hitta den. Jag satt med benen upp under hela middagen. Helt plötsligt tittade och pekade alla på mig med skräck i ögonen. Jag blev förstås livrädd eftersom jag förstod att det var det äckliga krypet som var antingen på mig eller väldigt nära mig.
Jag satt lite trångt, och hade svårt att bort där i från, men allt jag kunde tänka var UT, jag måste UT! Det slutade med att jag och även en annan kompis låg på golvet i restaurangen Efteråt när jag kommit ut ur min black out och slutat skrika (vilket jag inte trott att jag gjorde) och insekten var borta, sade jag till min kompis Ha, någon som är lika rädd som mig för insekter! Jag är inte rädd för insekter svarade hon. Men... varför slängde du dig också på golvet då? frågade jag. Öh, därför att du tacklade ner mig där!
Oj då! Jag hade verkligen ingen aning, eftersom jag inte kom ihåg hela händelsen. Mina kompisar lärde sig snabbt att inte vara i närheten av mig när det var insekter runt om.

Andra saker jag gjort pga min lilla fobi.

-Fått en kompis att damsuga upp en grymt stor spindel, och sedan fått henne att slänga dammsugaren men spindeln i (den väldigt dyra dammsugaren!) i en kanal.

-Ringt N och bett han om hjälp när en kackerlacka bestämt sig för att spela död framför dörren till vårt hus (dom spelar alltid döda, dom är aldrig det). N tyckte jag var helt knäpp som ringde honom för det, eftersom han just då befann sig i Tunisien och det var lite dumt att flyga hem för en sådan sak.

-Suttit på min säng i flera timmar och väntat på att N skulle komma hem (även om jag inte hade någon idé när det skulle bli, kunde heller inte ringa honom och fråga eftersom telefonen var för långt bort från sängen), eftersom en insekt satt på golvet framför sängen och stirrade på mig.

Det finns väldigt många fler historier, men jag ska inte tråka ut er med fler!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi, ja här finns en till som är livrädd för insekter!! Kackerlackor är riktigt läskiga. Usch och blää! Tack och lov finns de ju inte i överflöd här hemma. Däremot en massa spindlar och sånt. Inte så trevliga djur de heller. Mina katter rensar i och för sig bort de flesta. Skönt! :-)