fredag 28 maj 2010

Svar tack!

Nu måste jag bara fråga. När ni säger "hon/han TOG aldrig nappen". Vad menar ni då?
Jag har alltid trott att det har menats att bebisen inte VILL ta nappen, alltså inte varit intresserad... Men det kanske är fel.
Om det menas att bebisen inte KAN ta nappen, ja då tar inte R nappen. Jag blir galen på det! Hon kan bara inte hålla den förbaskade nappen inne. Och det skulle väl vara okej om hon inte ville ta nappen, men hon tycker ju om den, och den fungerar väldigt bra då och då.
Först trodde jag att hon skulle lära sig, att det skulle ta lite tid helt enkelt. Men nu har det gått tre månader och hon kan fortfarande inte hålla inne den. Inte en enda gång har hon lyckats, hon bara trycker ut den istället. Det fungerar bara när jag lägger något intill nappen som får den att stanna där.

O tog nappen lätt som en plätt från första dagen vi testade. Jag var ganska kaxig i början och sade att jag skulle sluta med napp innan han fyllde ett, då sugbehovet släppt. HA HA HA. Aldrig i livet! Utan nappen skulle jag nog blivit galen! Jag har då inga planer på att sluta snart.

Jag får nog helt enkelt inse att R inte kommer att ta nappen. Det verkar som om hon kommer att använda snutten till tröst istället. Vi använder nappen mindre och mindre redan och hon somnar lika ofta med nappen som utan just nu.

Nu kommer nästa problem. R har ont i magen och jag gick i dag till apoteket för att se om hon kunde få någonting. Jag fick något man ska blanda med vatten. Jag har aldrig testat att ge henne flaska förrut, men det gjorde jag alltså idag. Det gick inte bra! Hon använde samma "teknik" som med nappen, alltså tryckte ut den med tungan istället. Hon var ju i och för sig inte intresserad heller, och det smakade nog väldigt konstigt när hon bara är van vid mjölk. Men det är kanske bra att jag börjar vänja henne vid flaskan redan, för ska det ta lika lång tid som men nappen, ja då kan jag få fortsätta amma resten av mitt liv känns det som!

Inga kommentarer: