torsdag 4 september 2008

1 vecka gammal

Oskar fyller en vecka! Känns som om jag haft honom hos mig alltid...
Han har varit underbar, sovit hela nätterna i fyra nätter i rad nu, bara vaknat för mat. Duktig pojke! Han har ju däremot ingen rytm alls, så bland sover han hela dagarna och ibland är han vaken hela dagarna.

Jag måste säga om förlossningen, att även om jag fick lite panik i slutet när det gick så fort, så tyckte jag ändå att jag hade en riktigt bra förlossning. Och den där kvinnliga läkaren ändrade jag min inställning till under dagen. Hon var bestämd men bra. Det var nog inte så att dom inte lyssnade på mig, det är ju inte alltid lätt för dom heller att veta hur fort eller långsamt det kommer att gå. När jag skrek att jag kände huvudet så förstod dom nog inte att jag faktiskt kände det med handen... Jag hade liksom inte tid att förklara.
De 24 timmarna jag var hemma med värkar var inte speciellt jobbigt. Det enda som var jobbigt var ca två timmar på sjukhuset då jag var helt slut, innan jag tog ryggmärgsbedövningen. Sedan kunde jag ju sova i tre timmar, vilket var underbart, det var skönt att samla krafter. Även om det nu blev så att det gick så fort att jag inte behövde speciellt mycket av dom krafterna. Om jag kommer vara med om fler förlossningar får dom gärna vara likadana!!! Jag har en kompis som var i förlossningssalen i 20 timmar... 20 timmar! Nej tack, en minut räckte gott och väl!

Idag var vi på 1 veckas kontroll. Oskar hade gått ner till 3210g, men det verkade som om han får tillräckligt med mat. Vi ska tillbaka om 10 dagar och se om han gått upp i vikt. Alla reflexer och sånt som dom kollade var också bra.

Jag är bara så grymt stolt hela tiden. Vi har redan varit ute en massa på små promenader och det är så underbart att gå med honom där i vagnen. Det är varmt för han stackarn, men han mår bra. Han är den absolut finaste bebisen i hela världen!!!

1 kommentar:

Linda sa...

Åh, vilken söt liten kille ni har fått! Och bara ett par dagar skiljer det på honom och lille William här hemma. :-)

Ja, visst känns det lite märkligt att redan efter en vecka så är det som man alltid haft sin lilla bebis hos sig. Det är likadant här. Graviditeten känns ganska långt borta just nu.

Vad skönt att du hade en bra förlossning. Det hade jag också. Den gick snabbt och gjorde inte jätteont (mer än precis då vanliga värkar övergick till krystvärkar).

kram Linda