lördag 13 december 2008

Glad Lucia?!

Idag skulle jag och Oskar gå och lussa klockan nio. Min plan var då att gå upp vid åtta, amma Oskar och göra oss iordning. Nu blev det inte riktigt så. Efter klockan två på natten så tror jag nämligen inte att vi sov någonting. Vilket betyder att jag kanske fick två timmars sömn. Visst har man superkrafter som mamma, och klarar väldigt mycket mindre sömn än normalt, men två timmar och dessutom bara några få timmar natten innan... det klarar inte ens jag! Stackars Oskar har precis blivit av med en förkylning men är nu förkyld igen! Han hostar jättemycket, hosta som riktigt river i halsen. Usch. Så han vaknar förstås så fort han hostar. Vi kom i alla fall iväg och lussade och sedan sov jag två timmar på dagen, det var riktigt skönt. Hoppas på mer sömn i natt. Jag förstår inte hur han klarar av så lite sömn själv, han har ju inte sovit mer än vanligt på dagen.

Säger man glad Lucia? Annars vet jag inte vad man ska säga. Vi gick i alla fall till min mormor, min moster och min mamma och lussade tillsammans med några av Oskars kusiner och sysslingar. Mysigt! Oskar var en liten söt tomte med fina skor på för första gången.



På eftermiddagen bakade vi pepparkakor och drack glögg hos min bror. Också mysigt. Jag gjorde några pepparkakor och funderade på hur man hade tålamod att göra sådant när man var liten, jag tröttnade nämligen väldigt fort. Och så drack jag lite glögg, som man alltid måste göra, och påminde mig själv om hur mycket jag faktiskt inte tycker om det.



Jag tycker om december månad. I vår lilla vrå har vi julfri zon vilket kan vara ganska skönt, men jag tycker verkligen om jul måste jag säga. Vi har ju dessutom firat jul på båtar där vi jobbat de senaste åren. Eller firat kanske jag inte ska säga, tillbringat jul kanske är bättre, för så jättemycket firande har det inte blivit alls. Så nu är det extra roligt i år. Det är kanske också extra roligt eftersom vi nu har barn, även om Oskar är alldeles för liten för att förstå något av det.

Utslagen tomte! God natt Zzz

Inga kommentarer: