söndag 21 december 2008

Härligt väder... trodde jag

Idag har jag varit utomhus. Massor. Oskar var mycket bättre idag, lite hosta förstås men väldigt mycket mindre. Så jag var på promenad med kompis L och hennes dotter. Och Oskar förstås. Upptäckte att det fanns en bräda man kunde sätta upp så att han kan sitta i vagnen. Det var ju jättebra för det är inte så populärt att åka vagn när han är pigg om han inte får se något. Vi gick en sväng på ön och gick och fikade. Det är verkligen super att gå och fika här ute, då man kan lämna vagnen med sin sovande bebis ute och sitta vid ett bord vid fönstret så man ser om dom vaknar. Jag antar att de flesta bebisar, som Oskar, älskar att sova utomhus!

Det var fint väder idag, sol på förmiddagen och ingen blåst. Perfekt väder för Jul på Liseberg alltså! Okej snö saknades förstås men det finns ju lite fejk snö i alla fall. Vi satte oss i bilen tillsammans med mamma och pappa och körde in mot stan. Vi hade skjutit fram det en hel vecka redan eftersom Oskar varit sjuk, så vi var glada att vi äntligen var på väg. Men i stort sätt direkt när vi satte oss i bilen så började det blåsa och regna, förstås. Japp, tack för den. Vi var ju ändå på väg så det var lika bra att försöka oss på en liten trevlig promenad där inne.
Massor av folk var det, söndag före jul, det kunde man ju räkna ut. Det var sådär kul kan jag berätta. Att det var mycket folk var väl ingen fara, men det tog ungefär en minut innan vi såg ut som dränkta katter och höll på att frysa ihjäl. Alla utom Oskar som låg så varmt och torrt i sin vagn. Vi gick runt, tog lite lotter... tittade på djuren... tittade på ljusen... ja, vad mer gör man? Vi fick nog ganska så fort. Åh, vad skönt det var att komma in i bilen igen. Det var alltså inte speciellt lyckat, men det känns som om det är något man måste göra innan jul. Och nu har vi gjort det. Sedan känns det faktiskt bättre att ha gjort något mer än att bara sitta inne.

Oskar är snart 4 månader. Rutinerna har smugit sig på och dygnsrytmen ser mer eller mindre samma ut varje dag beroende lite på vad vi gör. Jag och Oskar går upp runt åtta varje dag. Han är uppe i en timma, blir sedan trött och sover 30-45 minuter till. Sedan är han vaken runt en och en halv timma och, åtminstone om vi går ut med vagnen, sover runt tre timmar. Efter det är han vaken mestadels av dagen. Han sover en eller två korta perioder på eftermiddagen. Somnar för kvällen mellan 21 och 22. Hur natten sedan ser ut, när och hur ofta han vaknar är däremot helt olika varje natt. Tyvärr. Han somnar heller inte så lätt som jag kanske skulle vilja. Han gråter fortfarande de flesta gångerna innan han somnar in och det kan ta lång tid för honom att somna trots att han är trött.
Så nu ska jag försöka bli lite bättre på det där med att försöka få honom van vid att somna själv. Det går ganska bra dagtid, och på kvällen med. Det spelar ju inte så stor roll då om man måste gå in femtio-elva gånger och stoppa in nappen eller lägga på filten. Men på natten är det svårt! Jag har inte hälften av tålamodet på natten. Det är så jobbigt de gångerna han inte vill somna direkt efter matning, eller då han vaknar av andra anledningar. Oftast är jag lat och ammar honom även om jag vet att han egentligen inte är hungrig, bara för att jag vet att han då kommer somna. Men ofta vaknar han när jag sedan lägger över honom i sängen ändå, och får börja om från början. Antagligen gör jag det jobbigare för mig själv och får säkert sova mindre än om jag låter honom gnälla lite och somna själv.
Nej, nu ska jag samla krafter för att försöka ha det där tålamodet på natten... God luck to me.

Inga kommentarer: