lördag 27 december 2008

Sprutor och datorer

Idag hade vi tid för fyra-månaders kontroll hos barnmorskan. Lite konstigt på en lördag kanske, men för oss är alla dagar samma så det spelade ingen roll.
Det roliga hos barnmorskan var att vi fick väga och mäta. Alltså inte mig och N, för det kanske inte skulle vara så kul efter all julmat, men Oskar. Som tur var hade han gått upp bra efter sin förkylning och vägde nu 6.630 gram. Skönt att veta att det fortfarande går bra med amningen, speciellt som det inte fungerar bra alls med flaskan. Suck. Han var nu 65.5 centimeter lång. Han verkar följa sin egna kurva perfekt. Precis på mitten kurvan med vikten, och en linje över med längden.
Det tråkiga med att gå till barnmorskan var att Oskar skulle få sin andra omgång av vaccinationer. Usch och fy. Två sprutor dessutom. Vi fortsätter följa det spanska sprut-schemat eftersom de är lite olika. Barnen vaccineras för samma saker i slutändan men på olika tider i livet, vi tyckte det var lättast att föja det schemat vi börjat på. N fick sitta och hålla i Oskar medans barnmorskan och en sköterska tog ett lår var och stack in nålarna. Han grät lite precis när vätskan kom in men slutade snabbt. Riktigt modig var han. Jag kände mig inte lika modig, jag tyckte så synd om honom.

Efter besköket hos barnmorskan åkte vi till hamnen och åt frukost och shoppade lite till Oskar på rean. Sedan tog jag och mamma en härlig promenad i solen. Det har verkligen varit för lite sol sedan jag kom hit, känner nästan att jag får abstinens besvär! Så jag sög åt mig så mycket jag kunde. När Oskar vaknade igen efter sin förmiddagslur så var han inte lika glad. Stackarn, det märktes att han hade ont. Han fick ingen feber den här gången men han fick lite alvedon i alla fall för värken och då mådde han bättre ett tag.

N har fått tag på en andra hands Mac, en stationär dator, idag. Skitsnygg, det var ett riktigt klipp! Så honom har jag inte sett mycket av idag. Här sitter jag alltså med min lilla billiga minidator, medans han sitter där med sin flashiga mac, i och för sig också billig, och glänser... Ja, ja, egentligen är nog den här datorn perfekt till vad jag vill ha den till så jag klarar mig bra.

Har bara hunnit testa kameran en snabbis nu på kvällen. Inte så lätt. Tänkte jag kunde läsa manualen lite snabbt och lätt, som jag brukar göra med allt nytt. Men oj vad mycket det är att lära sig! Visst kan man ta bra bilder om man sätter allt på automatiska inställningar också, men man kan ju få så mycket snyggare bilder när man kan lite! Det får bli ett lite mer långsiktigt projekt än jag tänkt, men det är ju kul att ta upp en ny hobby, det kan jag behöva!


Clementinerna fick stå modeller idag


Och Oskar också, fast även om han är så underbart söt så lyckades jag inte få något riktigt bra kort av honom, det säger väl en hel del om min fotograf-vana...

Inga kommentarer: