tisdag 21 juli 2009

Sol och sömn


Något regn är då inte på väg. Däremot är en värmebölja på väg. Hallå, det är ju redan 35 grader! Men, men, från imorgon ska det bli varmare minsann, runt 40 grader i stället. Jippie...

Det är inte mycket som ändrats i mina och Os vanor. Vi badar och badar och badar. Och när N är ledig hittar vi på roliga saker tillsammans.

Det som ändrats litegrand är väl Os sömn i så fall. Visst har han aldrig varit lätt att lägga på dagen. Det har alltid varit mer eller mindre jobbigt, och just nu är det mer. Hans säng går inte att tala om, att somna bredvid mig skulle hellre aldrig fungera. Så det blir vagnen som vanligt, men det tar lång tid trots att han är trött.
Dessutom har han börjat strula på kvällen. Kvällsläggningen har varit den lätta förrut. Jag har gett honom en flaska välling, lagt honom i sängen när den är uppdrucken och sedan gått ut ur rummet. Det har fungerat utmärkt.
Nu blir han jättearg så fort jag lämnar rummet. Jag måste sitta vid hans sida, gärna hålla en hand på honom, tills han somnat. Det tar i och för sig inte jättelång tid men jag har aldrig behövt göra det förrut.

Det kanske är dags att jag tar i tu med kvällsrutinerna nu när han ändå inte somnar direkt efter vällingen. Just nu borstar jag hans tänder först och sedan ger välling, och jag vill ju gärna göra tvärtom... Det har varit svårt att ta tag i när läggningen har gått så smidigt innan.

Ska kanske tillägga att visst strular läggningen, men när han väl somnat så sover han bra! Det är väldigt sällan vi har en dålig natt. Ibland kan han vakna till en gång under natten, då ofta tidig kväll eller morgon. Men för det mesta sover han hela natten utan uppvak. Det är helt underbart!

1 kommentar:

Linda sa...

Oj oj 40 grader... det är varmt det!! Fast ni kan ju skänka några grader till oss här hemma i Sverige tycker jag. Idag var det visserligen kalasfint väder tills vi började prata om att åka till stranden... då kom ena molnet efter det andra och sen var det alldeles grått (precis som vanligt)! *suck* Det känns lite som höst ute.