söndag 9 augusti 2009

Hur mår du lilla gossen?

Nu har vi haft fem jobbiga nätter i rad. O har varit uppe över 2 timmar på natten och inte kunnat somna om. Inget har hjälpt; välling, promenader, tröstande...
Igår var jag så trött hela dagen att det kändes som jag gick i en dimma. När jag äntligen skulle lägga mig så vaknade O förstås och då var det bara att vara uppe i två timmar till med en gråtandes bebis. Jag hade verkligen inget tålamod kvar, men vad gör man... Tillslut somnade O på mig, med hans huvud på mitt. Sådär bekvämt.

Febern varade bara i två dagar. Precis när febern tog slut så började tand 5 och 6 bryta sig ut, och de verkade göra mer ont än de andra tänderna.
Igår gick vi till stranden en sväng och när vi gick där i från såg jag att han hade röda utslag på ansiktet och en del på ryggen. Jag tänkte att det måste varit värmen, eller möjligtvis sanden, men det är inte borta idag. Det är faktiskt mycket värre. Hela magen är full med utslag och det är en del på rygg, armar och ansikte.
Det är väl antagligen värmeutslag, men samtidigt tycker jag det är konstigt. Det har varit lika varmt i flera månader nu och han har inte fått det innan, dessutom tycker jag det borde försvinna eller bli bättre när han varit på kyligare ställen ett tag?! Han har också varit väldigt trött och gnällig.

Det är jobbigt att vara förälder ibland. Och då tänker jag inte på sömnlösa nätter. Jag tänker på det där att veta hur ens barn mår, att veta vad man bör göra. Både jag och N drar oss till det sista att gå till doktorn (för oss själva vill säga), och därför är det svårt att veta om vi borde gå med O. Väntar vi för länge, eller är vi kanske allt för oroliga när det händer något?
Det blir nog ett doktors besök imorgon i alla fall, om inte utslagen blivit bättre. Jag går hellre dit en gång för mycket än att gå runt och oroa mig!

2 kommentarer:

Larubsson sa...

När David hade sin febertopp i början av semestern så övergick den till en massa röda utslag. 3 dagras feber och sen utslag ett par dagar. Skumt! Men han verkade inte lida av dem. Vet precis hur du känner med läkarbesök, tänker likadant. Men vi är förstagångsföräldrar då får man väl ringa läkaren en gång för mycket :) ? Hoppas att han blir bra snart!

Linda sa...

Det kanske kan vara tredagarsfeber han har haft? Låter som det eftersom han fick utslag som kom efter att den höga febern försvunnit.

Jobbigt med tänderna också! :-( Hoppas att han mår bättre nu och att han håller sig frisk länge!

kram!