torsdag 17 september 2009

Språkutveckling

Eller, jag vet inte om man egentligen kan kalla det för det, men O har gått från att bara göra lejonljud till alla djur till att göra fyra djur-ljud på en dag.
Han kan nu låta som ett lejon (som bekant), en häst, en kossa och en fisk!
Kossan säger enligt O inte "Muu", utan "Boo". Nära nog tyckte jag. Tills jag fick reda på att holländska kossor faktiskt säger "Boo". Så utan att veta om det (och utan att N lärt honom det) så hade han helt rätt!
Fisken är sötast av alla. Då öppnar och stänger man munnen några gånger.

Orden går det lite långsammare med. Han säger "hej", "tack", "mamma" (även om han fortfarande inte säger det direkt till mig. Pappa har han slutat säga helt) och så tror jag han säger "titta", men det låter samma som tack så det är lite svårt att veta ibland. Annars babblar han på en massor, jag förstår bara inte vad han säger. När vi berättar eller frågar honom något svarar han smart "aaaah".

Han sträcker ut armarna sött när jag säger "sista, slut eller borta", och han plockar konstant upp saker och låtsas att det är en telefon och börjar prata.

Gulliga, gulliga lilla O!

2 kommentarer:

Linda sa...

Sötnosen!! :-) Låter som våra grabbar har kommit ungefär lika långt i sin språkutveckling. Några "riktiga" ord och djurläten, men allra mest babbel som man inte riktigt förstår. William är nästan aldrig tyst utan låter så gott som hela tiden!

Larubsson sa...

David använder också allt som telefon! Så söt!