lördag 26 juni 2010

2 veckor av somna själv träning

Ja det har gått ca två veckor sedan jag började låta O somna själv i sitt rum.
Någonstans läste jag innan jag började med det här att 95 av 97 personer som använt sig av den här "metoden" tyckte att deras barn sov bättre efter två veckor. Jag var förstås lite rädd att jag skulle vara någon av de där två personerna som inte höll med... Jag har ju dessutom inte gjort det fullt ut, då jag endast gör det när han lägger sig på kvällen och inte när han vaknar på natten.
Men jag kan glatt säga att det verkligen hjälpte! Något av det bästa jag gjort! Det var helt fruktansvärt de första 2-3 kvällarna, men sedan var det lätt som en plätt. De senaste dagarna har jag fått lyfta tillbaka honom till sängen 3-4 gånger och det var längesedan det var något gråt eller gnäll. Jag väntar fortfarande på dagen då han inte ska gå upp ur sängen alls, men två minuter är oftast allt det tar nu.

Slutsatserna av min "lära sova själv träning" är; Han älskar mig fortfarande lika mycket trots att han måste somna själv! Han vaknar färre gånger per natt, oftast bara två gånger, vilket är en stor skillnad. Han sover längre på morgonen (idag ända till 9!!!). Han är mindre gnällig på dagarna då han uppenbarligen sovit bättre!

Jag hoppas att han så småningom kommer att sova hela natten utan att vakna, men just nu är vi nöjda om det fortsätter så här.

Jag tycker inte om att använda mig av "elaka metoder" med mina barn. Jag tror starkt på att dom behöver så mycket närhet och trygghet som möjligt. Men om man har ett problem, som alla lider utav, så måste man ibland göra saker man inte tycker om. Och både min man och jag (och säkert O också om han skulle kunna berätta) är väldigt eniga om att det här verkligen fungerat!

Inga kommentarer: