lördag 28 mars 2009

7 månader idag!

Varje vecka får jag ett nyhetsbrev från Babycenter. Jag har fått det enda sedan jag blev gravid och det är alltid spännande att se vad det står. Jag kan inte säga att det står något spännande varje vecka, det är ju väldigt individuellt vad bebisarna gör vid olika tidpunkter, men när det kommer till en ny månad är det alltid lite spännande eftersom det alltid står lite mer generellt.
Det som fångade mitt öga direkt vid detta nyhetsbrevet var:

Godnatt

Tids nog kommer du att upptäcka (om du inte redan gjort det) att bebisars sovrutiner och dygnsrytmer lätt blir störda. En resa, en förkylning eller om möblering i barnkammaren kan räcka för att vända upp-och-ner på saker och ting. Så här etablerar du fasta rutiner igen:

O har ju sovit ganska dåligt länge nu. Speciellt sedan vi kom tillbaka till Mallorca. När han vaknar på natten somnar han inte om i första taget! Det tar alldeles för lång tid och jag blir och är riktigt trött. Eftersom vi har en gäst nu så har vi bestämt att efter han åker, på måndag, så ska O flytta till eget rum. Vi har bara två sovrum, så varje gång vi får gäster får O flytta på sig. Men som sagt, på måndag flyttar O till eget rum, för första gången! Jag tror och hoppas att han kommer sova lite bättre bara på grund av det, eftersom han är så grymt lättväckt. Men det kommer nog inte räcka tyvärr.

Det här läste jag vidare på Babycenters hemsida när jag klickade på länken:

Typiska sömnvanor vid denna ålder


I den här åldern behöver bebisar ungefär 14 timmars sömn per dygn och kan sova upp till sju timmar åt gången. Om din bebis sover längre än så, har den förmodligen klurat ut hur den själv kommer till ro efter korta uppvaknanden - ett tecken på att den är på god väg att skaffa sig bra sömnvanor. Din bebis sover förmodligen middag ett par gånger om dagen nu, 1 1/2-2 timmar åt gången. Att sova på fasta tider bidrar till att grundlägga bra sömnvanor.

O sover inte 14 timmar om dagen, inte sju timmar åt gången, kommer inte till ro själv, sover inte 1 1/2-2 timmar två gånger per dag.... Han har alltså inga av de "typiska" sömvanorna bebisarna kan ha i den åldern. Så samtidigt som han ska få sitt eget rum ska vi (läs jag) köra stenhårt på SOOOOOOOOV rutinerna. Jag ska försöka ta till mig alla tips jag läste vidare på sidan och allt annat jag hört, och sätta ihop allt till något jag tycker verka bra och passa mig och lilla O. Mest av allt kommer jag försöka få honom att sova samma tid varje dag och varje natt. Just nu är det bara tiden han lägger sig som är samma varje dag. Jag ska inställa mig på att det kommer ta en vecka innan jag ser några resultat, tar det mindre tid så är det helt fantastiskt, tar det längre tid så får vi helt enkelt se om jag står ut. Inte för att jag har något val.
Nu är det lördag kväll, 23:40. Han har redan vaknat en gång och det var inte lätt att få honom att somna om. Vi får se hur det går resten av natten, men det spelar ingen roll... På måndag kör vi!

2 kommentarer:

Larubsson sa...

Svårt detta med sömn. David har sovit 1 hel natt på 7 månader. Intressant läsning, tack för tipset om sidan!
Veronica

Jempajenny sa...

Grattis lilla O! Imorgon firar vi Agnes 7 månadersdag...

*Det måste helt enkelt vara så att kundvagnar smakar smaskens!
*Jag ser också fram emot Babycenters mail. Har prenumererat på deras mail sedan tidig gravitidet. Agnes har länge sovit helt ok, men de senaste nätterna har hon stökat jättemycket. Kanske hör till åldern då?