tisdag 10 mars 2009

Mycket gjort, mycket kvar

Än så länge har jag:

-Njutit av solen
-Packat upp lådor
-Försökt få O att sova

Saker jag har kvar att göra:

-Njuta av solen
-Packa upp lådor
-Försöka få O att sova... bättre

Det känns inte som att jag kommit så långt med lägenheten. Som tur är så har N flyttat in och gjort i ordning de stora sakerna redan, så det är absolut beboeligt Men det är massor av lådor kvar, och sedan måste jag ju ändra om allt N har lagt i skåpen så att jag får det som det ska vara. Eller som jag vill ha det kanske jag borde skriva.
Det tar lite längre tid att flytta in nu när man har barn förstås. Jag vill gärna passa på när O sover, och tyvärr sover han inte alls så mycket som han borde.

Visst somnar han på dagen, men han vaknar snabbt igen och hinner aldrig bli riktigt utvilad. Dessutom sover han inte bra på natten. Han vaknar och gråter tills jag tar upp honom, oftast slutar han då men börjar störttjuta när jag lägger ner honom igen. Aldrig har han i sitt halvårs långa liv sovit bättre eller hellre i vår säng, men nu är det det enda som fungerar. För mig gör det inte så mycket, det är klart att jag hellre skulle vilja sova hela nätterna, men behöver han min närhet så är det helt okej. Lite värre är det för N som jag skickat ner till soffan. Sängen är nämligen inte stor nog för oss alla tre. Och det andra sovrummet är inte i ordning ännu.
Nu är det inte så synd om N som det kanske verkar, han tycker faktiskt om att sova på soffan, så han får passa på nu.
Jag hoppas att han börjar sova bättre snart, jag kan tänka mig att 6 månaders fasen kombinerat med flytt och nya intryck inte kan vara det lättaste för honom.

Idag har jag lagat mat till O som han ska få prova imorgon. Nu är jag trött på barnmats burkarna. Det blev kyckling med grönsaker och ris, hoppas han tycker om det!

För övrigt har en helt ny värld öppnat sig för O nu när vi bytt till sittdelen på vagnen. I Sverige spelade det inte så stor roll då han ändå fick vara i sin stora vinteroverall och i sin tjocka liggdel. Han kunde liksom inte röra sig så mycket ändå.
Nu med lätta kläder och inte mer än en filt över benen har han en grym uppsikt. Han tittar nyfiket runt helt tiden, tar på allt i vagnen och sitter rak i ryggen.
Och sitter gör han riktigt bra nu. Han sitter långa stunder utan stöd. Jag vågar inte släppa honom ännu, men det kommer inte ta många dagar till innan jag kan göra det!


-Titta mamma vad stor jag är!

1 kommentar:

Linda sa...

Det är så roligt att läsa om er lille kille för han och William verkar hela tiden vara i samma fas när det gäller det mesta. :-)

Vilket fint foto på Oskar i vagnen. Kan tänka mig att han tycker det är jätteroligt att kunna se en massa när ni är ute och går. Här är det ju tyvärr tjock åkpåse och overall som hindrar sikten en aning.

Härligt med sol och värme. Skicka gärna över lite hit till oss också! ;-)