tisdag 31 mars 2009

Lära sova kurs

Igår började alltså O's sovkurs. Ofta somnar han vid flaskan på kvällen, men jag såg till att han inte gjorde det igår. Han åt och sedan läste vi böcker och myste. Jag lade honom i sängen innan han somnade. Det tog lite längre tid än vanligt, normalt somnar han med en gång. Klockan nio sov han i alla fall. Klockan elva, när jag tänkte hoppa i säng, vaknade han. Den här gången somnade han inte lätt! Han har blivit van vid att somna när han äter eller att somna bredvid mig. En dum vana, och det var ju just det vi vill jobba bort. O tyckte inte alls att det var någon bra idé. Det tog en timma innan han somnade, en timma med mycket gråt. Det var mycket tröstande, vyssande, sjungande och gungande... Precis när jag tänkte ge upp somnade han.

Han vaknade igen klockan fyra. Jag förberedde mig på ännu en jobbig timma men det tog ca tjugo minuter, och endast ett par av dom av gråt. Halv åtta vaknade han igen, och jag kände mig ändå ganska nöjd och var beredd att gå upp. Han vaknade av att han låg i armhävnings-position i sängen, något han börjat göra de senaste dagarna. Han har aldrig rullat över på magen förrut, men nu gör han ofta det när han sover, vaknar han till då så blir han arg för att han ligger på mage, som han ju inte tycker om. Jag vände honom och han somnade om, så jag fick en bonus halvtimma!

Han har sovit bra tider på dagen i dag, men jag räknar med att det kommer bli minst mycket uppvak i natt. Speciellt som han börjar bli sjuk. Är det inte typiskt? Han har inte varit sjuk på länge nu, och just som jag ska vänja honom vid att somna själv och i eget rum, så blir han sjuk. Det är ju liksom inte så lätt att vara konsekvent då, det är ju synd om min hostande bebis...



Sov gott O... snälla...

Inga kommentarer: