onsdag 2 juli 2008

Den normala doktorn

Våran virriga doktor har helt plötsligt blivit normal!

Vi gick till doktorn igår för en vanlig koll och genomgång av blodtest och ultraljud jag nyss gjorde. Innan vi gick in så drog jag och N den vanliga ramsan öh, vad är ditt födelsedatum, och du är i vecka (och något som är helt fel), det är viktigt att du äter saker som sardiner, tonfisk, actimel etc etc etc. Och så skrattade vi lite och gjorde oss redo för att höra denna ramsan, för femtioelfte gången av doktorn.

Han sade ingenting av detta! Han började med att säga mitt födelsedatum, och detta helt rätt. Sedan räknade han ut vilken vecka jag var i, och fick rätt på dagen! 30+3. Jag och N tittade på varandra lite i chock. Järn värdet var lite lågt ännu så han började räkna upp saker som var bra för mig att äta, jaha, här kommer det tänkte jag. Men nej, helt nya saker denna gången, som att det är bra att ta järntabletterna med appelsin juice, och att det finns en hel del järn i jordgubbar (mums). Han sade i och för sig tonfisk igen, men rättade sig själv och sade att just det, det tycker ju inte du om, du är skandinav och vill bara äta lax och så skrattade han lite. Va?! Han kommer helt plötsligt ihåg saker.

Allting såg bra ut i alla fall, jag hade gått upp ytterligare 1,8 kilo, detta på tre veckor. Jag gissar på att jag kommer gå upp 4-5 kilo till de här sista veckorna, om jag fortsätter i denna takten i alla fall. De där dagarna då jag oroade mig för att jag inte gick upp något i vikt känns långt borta. 12-13 kilo totalt skulle jag tro att det blir, och det känns ju ganska normalt, och helt okej.

Det enda jag inte tyckte om med besöket idag är att jag fick gå från att äta två tabletter om dagen till att äta 6! Nu blir det en multivitamin, 2 järntabletter och 3 magnesium tabletter som jag ska äta för att jag har ganska mycket sammandragningar. Jag får snart skaffa mig en sådan där låda som äldre personer har, en sådan där med fack för varje dag så att man ska komma ihåg alla tabletter man måste ta.

Inga kommentarer: