tisdag 29 juli 2008

Ännu ett läkarbesök

Idag var det dags för doktorsbesök igen, vanlig kontroll. Det var fyra veckor sedan sist så det var dags för vägning, att kolla blodtryck och så vidare. Det känns som om jag gått upp fem kilo sedan senast, gissade på tre. Ett halv kilo hade jag gått upp! En halvt kilo... gud, bebisen måste ju gått upp mer än det nästan, och jag har ätit en massor!!!
Vår doktor var som vanligt igen, alltså virrig. Fick födelsedatum och vecka helt fel, men det ordnade sig som alltid.

Eftersom sammandragningarna fortsatt ville han göra ett snabbt ultraljud och kolla så att allt såg bra ut. Bebisen låg med huvudet ner, men jag tror inte att han var fixerad. Och jag hade öppnat mig 2 cm! Var inte öppen någonting för en vecka sedan. Om det inte skulle varit så att jag läst på och vet att man kan vara öppen 2 cm många veckor så skulle jag nog fått lite panik. Det låter ju verkligen som att det är på gång eller hur?! Doktorn sade Jag tror inte att det är på gång riktigt ännu, det kan hända att han kommer lite innan BF, men jag vet inte... Han skulle alltså lika gärna inte behövt säga någonting.
Allt annat såg bra ut. Jag ska tillbaka på torsdag för ett mer genomgående ultraljud, det blir sent torsdag eftermiddag och det betyder att jag får gå utan N för första gången, eftersom han måste jobba. Tror kanske att dom kommer uppskatta vikt då, så det ska bli spännande. Sedan ska jag tillbaka nästa tisdag för mer tester.

Jag tycker det är häftigt att det händer grejer nu, även om det kommer ta sex veckor till, eller ännu mer, så händer det ju mycket nu; jag har öppnat mig, har sammandragningar, går till doktorn var och varannan dag...

Nu vill jag ännu mer börja med barnrummet och fixa med allt annat som ska vara gjort innan lillen kommer. Nu får det vara nog med att sitta still! (Tyvärr håller inte doktorn med...)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter spännande! Jag skulle också vilja veta om jag har öppnat mig något... men jag tror inte att dom kollar sånt här i sverige. Men jag ska ju till BM på torsdag...

Anonym sa...

Grattis till graviditeten ;)
haha vilket fläng du har fått då, min graviditet har vart hur lugn som helst, nästan lite tråkigt!
Men om 8 dagar är våran lille bebis beräknad så allt kan ju hända nu :D

Anonym sa...

Ah, visste inte att man kunde gå öppen så långt före bebisens ankomst. Har själv ingen aning om ifall jag är nåt öppen eller ej. Hur som helst så tror jag nog bebisen trivs bra där inne och väljer att stanna kvar efter bf. Känner det på mig. Men men... vi får se... inte sååå länge kvar nu!