lördag 28 februari 2009

Ångest

Igår var jag på en liten after work men kompis E och kusin M och hennes pojkvän. Jag har både sett fram och fasat för det länge. Jättelöjligt det där, och jag blir nästan arg på mig själv.
Att jag såg fram emot det kanske inte är så svårt att förstå, och det tror jag inte att jag behöver förklara. Att jag inte såg fram emot det har förstås med att lämna-O saken att göra. Även om jag känner att det kan behövas att få den där "egentiden" som alla föräldrar pratar om, så känns det aldrig helt okej att lämna O. Min mamma och pappa var barnvakt, och som jag skrivit förrut så känner jag mig helt trygg att lämna honom till dom. Vi har varit så nära dom nu i fyra månader att O känner dom lika väl som mig och N, så det känns inte jobbigt för den saken skull.
Jag vet inte hur jag ska förklara det. Jag tror att jag får dåligt samvete. Jag tror att det blir lättare när han blir lite äldre och förstår det där med att folk kommer tillbaka. Jag är rädd nu att han ska tro att jag har övergett honom, att jag inte kommer tillbaka. Fruktansvärt! Antagligen är han alldeles för liten för att ens komma så långt i hans tankegång, men jag kan inte sluta tänka på det.
Snart åker vi till Mallorca, och visst har vi lite folk som skulle kunna, och vilja, ställa upp och vara barnvakt, men jag har svårt att se att jag skulle klara av det. Jag är absolut inte en sådan mamma som inte vill släppa min son till någon annan, som inte låter någon annan bära på och leka med honom. Jag tycker det är jätteviktigt att han är runt folk, och vänjer sig vid det. Det är bara det där med att lämna... att faktiskt gå och vara borta i några timmar.
Vilket fall som helst var det ju jättetrevligt med afterwork. Jag stannade inte så länge, men hade kul medans det varade och var inte speciellt orolig för O eller något annat när jag väl var där.

Idag har min kusin och hans familj varit här, det är inte så ofta jag ser dom eftersom dom bor ganska långt här i från, och jag mestadels ännu längre ifrån. Men idag tog dom alltså en liten "mini-semester" och hälsade på. Det var jättekul att se dom, dom har en stor tjej på nästan sex år och en liten kille som precis fyllt två och som jag inte ens sett innan.
Dom hade med en väldigt uppskattad present till O. Så han fick en present på hans halvårsdag och allt!


O's present, två jättefina Max böcker som är perfekta att läsa för honom innan läggdags!

Inga kommentarer: