måndag 5 januari 2009

En pigg liten kille

Precis som jag skrev igår, så blev det. I natt har Oskar vaknat varje timma i stort sätt och inte velat somna om. Suck. När klockan närmade sig elva och det var dags för förmiddags-sömnen så bestämde jag mig att gå ut med honom i vagnen trots att det var -12 grader. Han sover ju så mycket bättre i vagnen, han sover ofta tre timmar p förmiddagen bara han får sova ute. Så jag packade på mig och honom det mesta jag kunde hitta i garderoben och begav mig ut. Han somnade med en gång, men när jag började vända hemåt efter ca 20 minuter så slogs ögonen upp och han var klarvaken! Jag bestämde mig för att han bara måste somna om eftersom jag pallat på oss alla dessa kläder och för att han sovit så dåligt igår och i natt. Det tog 20 minuter till innan han blundade igen och 20 minuter extra promenad innan jag vågade mig hem. Som tur var så var det riktigt skönt ute trots kylan. Jag ställde honom i garaget eftersom det är lite lagom kallt där. Det tog 5 minuter så började han gråta. Han hade inte öppnat ögonen så snabbt in med nappen och lite gung så somnade han faktiskt om. Nu har han sovit i två timmar faktiskt, och inte vaknat ännu.
Har pratat med många mammor som har fyra månaders bebisar och det verkar som alla har lite problem med sömnen just nu, så det kanske är en fas? Vi får hoppas på det!

2 kommentarer:

Linda sa...

Ja det måste vara en fas, för våra grabbar är ju lika gamla och sömnen är upp-å-ner här också. De två senaste nätterna har William vaknat och inte somnat om direkt som han brukar. Och inte tar han igen det nåt vidare om dagarna heller utan sover bara kortare stunder.

Skönt ändå att Oskar somnade så gott ute till slut! :-)

kram Linda

Linda sa...

Hihi, tack för lyckönskningen! ;-) Har aldrig direkt behövt tänka på vikten förut och efter första barnet rasade kilona av mig snabbt efter graviditeten och jag vägde flera kilon mindre efter ett par månader än jag gjorde innan jag blev gravid. Men den här gången gick det då inte lika smidigt... får se om jag lyckas gå ner några kilon!

Ska gå och se nu om William har somnat. Verkar nästan så... tyst blev det i allafall inne ifrån sovrummet... :-)

kram!