söndag 11 januari 2009

Sweet dreams

Fredag hade vi familjedag. Först hälsade vi på kompis E i stan, vi fikade i hennes lilla mysiga lägenhet och sedan tog vi en härlig långpromenad.
Efter det åkte vi till ett badhus och badade med Oskar. Jag hade verkligen sett fram emot det. Han älskar att bada så jag tänkte att det här skulle bli en stor hit! Dom hade en härlig varmvattenspool med 34 gradit vatten och det var varmt och skönt i luften. Så fort vi lyfte ner Oskar i poolen började han gråta. Inte hysteriskt men han grät lite, var tyst lite, grät lite, var tyst lite. Hmm. Efter en liten stund började han gråta mer och jag tänkte att det kanske var en bra idé att ta upp honom lite och sedan testa igen. Han började gråta helt hysteriskt och grät, nej förresten, skrek i en halvtimma efteråt. Det gick inte att trösta honom. Vi fick inse att det var lika bra att ge upp och ta oss där i från fort. Det var lättare sagt än gjort. Jag ensam med en galet skrikande Oskar i omklädesrummet. Det var inte lätt att försöka att få på hans kläder, men i stort sätt omöjligt att få på mina egna samtidigt som jag försökte trösta den stackars pojken. Efter att ha hört ungefär femtio gamla tanter säga - oh herregud, och -oj oj oj, så gick jag nästan ut ur omklädesrummet i bara underkläderna och gav över Oskar till N. Men jag bet ihop trots alla "men gud, har hon tappat han i golvet eller" blickarna, och fick på mig de mesta kläderna i alla fall innan jag sprang ut.
Han somnade som en stock så fort vi började köra hemåt. Lite förvånade var vi måste jag säga... Vi var så säkra på att han skulle älska det. Han är ju öbo för guds skull, född på Mallorca och nu boende i göteborgs skärgård. Inte bra.
När vi kom hem bajsade han mer än vad jag gör sammanlagt på ett år tror jag, så om det var att han helt enkelt inte mådde bra, eller om det var för att det var för mycket folk, det vet jag inte.
Vi får testa på ett lugnare ställe nästa gång.

Det roligaste på fredagsmorgonen dock, innan den fantastikst lyckade familjedagen, var att Oskar kom på hur man går i gåstolen. Inte bara ett par steg och ett litet hopp som dagen innan, utan helt totalt. Både på morgonen och kvällen bara ven han fram i stolen. Det såg så roligt ut. Han ser definitivt inte stor nog ut att kunna springa... Han var bara glad när han fick sitta där och det fanns inget stopp på honom. Inte helt sant förresten. Varje gång han kom framför tvn så stoppade han. Oskar älskar nämligen tvn. Jag har aldrig sett något liknande. Han kan sitta och titta intensivt på tvn hur länge som helst. Jag trodde hans pappa var besatt av tvn, men det går inte att jämföra!


Kanske lite ung för att titta på damunderkläder?

Jag har en liten video jag tänkte lägga upp på Oskar när han trippar fram i stolen, man jag måste få hjälp av min man att göra filen lite mindre först!


På lördagkvällen var vi hemma hos bästa kompis L och hennes familj. Hon hade gjort jättegod mat som vi satt och njöt av. Hennes sambo J tog med N till brandstationen eftersom J är deltidsbrandman och eftersom N älskar att se och lära sig om nya saker. Han var riktigt imponerad!
L är höggravid och ska ha sitt tredje barn om en månad cirka, så det blev mycket bebisprat. Jag satt och beklagade mig lite över att jag är trött och att den där första natten utan amning kändes väldigt långt borta. Jag hade i stort sätt accepterat att innan han är 6 månader eller så kommer den natten inte komma. Men oj vad fort den kom! Samma natt sov han nämligen hela natten utan mat! Klockan 3 vaknade han. Han hade då sovit ca 5 timmar och då brukar jag alltid ta upp honom med en gång och mata honom, tar för givet att han är hungrig. Men i natt beslöt jag mig för att testa att ge honom nappen först. Han somnade om med en gång! Han vaknade 6.45 för mat!!! Helt otroligt. Jag var i chock! Hur är det möjligt efter så många veckor av oroligt sovande!? Dessutom somnade han om efter det och vi gick upp 8.30. Jag var överlycklig!
Jag antar att det inte kommer att fungera så varje natt nu med en gång, och skulle inte bli förvånad om han vaknar varje timma nu i natt. Men ljus i tunneln, det ser jag nu!
Och idag drack han nästan 200 ml från flaskan! Det betyder att jag och N äntligen kan ha en mysig middag och bio kväll snart. Kanske nästa helg...

Aaaahhh. Jag har ett bra liv.



Oskar springer fram!Och stannar med en gång när han är nära nog till tvn!!

1 kommentar:

Linda sa...

Hihi så sött när han traskar runt i gåstolen! William har också en, men han når inte ner till golvet än när han sitter i den! ;-)

Tråkigt att han inte uppskattade att åka till badhuset. Men det går förhoppningsvis bättre nästa gång!

Ha en bra dag!

kram Linda