lördag 17 januari 2009

Oskar -ett litet geni?

Så där ja. Nu var väl alla i stort sätt friska i alla fall... Visst, pappa spydde lite till i morse, jag har fortfarande ganska så ont i ryggen och Oskar har varit väldigt gnällig och haft lite problem att få igång magen igen, men det går framåt!
Det var egentligen först idag som Oskar börjat äta normalt, vilket var otroligt skönt. Han har definitivt gått ner i vikt på de här dagarna, det märks tydligt. Han var ju heller inte så tjock innan. Jag hoppas verkligen att han kan få vara riktigt frisk länge nu.

Jag har inte skrivit så mycket de senaste dagarna, för vad skriver man när man bara går hemma hela dagarna? Väldigt, väldigt tråkigt har det varit. Dessutom har jag varit trött eftersom jag fått väcka Oskar för mat och vatten så många gånger per natt och för att han varit väldigt gnällig på kvällarna. Men idag tog vi oss äntligen ut hela familjen på en liten shoppingrunda. Det var härligt, trots att vi höll på att frysa ihjäl. Brrr.

Mestadels av dagarna har Oskar ändå varit riktigt glad och pigg. Han har flugit fram över golven med sin gåstol. Har förstås inte förstått hur man backar, så vi har sprungit minst lika mycket för att vända han från alla väggar och skåp han sprungit in i. Han har vänt sig från mage till rygg säkert tio gånger idag. Han har ju vänt sig från mage till rygg sedan han var knappt två månader, men det händer fortfarande inte regelbundet. Han har fortfarande inte vänt sig från rygg till mage. Han vänder sig ofta till sidan men sedan tillbaka till rygg. Varför skulle han vända sig till mage? han tycker ju inte om att ligga på mage!

Ibland funderar jag på om Oskar är lite för smart för sitt eget bästa. Han studerar allting så intensivt, tittar på allt han kan, lyssnar på allt han kan. Konstant, hela tiden. Sedan gråter han också en hel del. Så ibland funderar jag på om han får in för mycket intryck, att det blir för mycket för det lilla huvudet att bearbeta. Men det är klart att jag tänker så. Jag menar, det är klart att MIN son är smart!

Nu har vi i alla fall börjat med lite mysiga kvällsrutiner. Vi tar på pyjamas, sedan ammar jag honom i sovrummet med lite dämpat ljus. Sedan läser jag en bok eller två som jag fick när jag började prenumenera på Vi Föräldrar. Han tittar verkligen på bilderna och ligger och lyssnar på mig och tycker det är jätteroligt. Och sedan är det läggdags vid nio. För det mesta går det väldigt smidigt att lägga honom på kvällen, det är värre på dagarna om jag försöker lägga honom här hemma. Vagnen går förstås bra.

Usch vad jag skriver en massa ointressanta saker. Men jag får skylla på att jag varit inne i så många dagar och det därför inte hänt så mycket spännande. Så jag fick antingen skriva vad jag gjorde, eller skriva detaljerat om spyor och blöjinnehåll... Jag hoppas jag valde rätt.

1 kommentar:

Linda sa...

Det låter som Oskar och William är väldigt lika. Här finns inte heller något intresse ännu att vända sig från rygg till mage, och inte tycker han att det är särskilt spännande att ligga på magen heller.

Däremot är det samma här, han tittar och lyssnar och tar in en massa hela tiden.