söndag 4 januari 2009

Äntligen över!

Visst är jul och nyår härligt. Men oj så gott när det är över. Och nu känns det som om det är över. Så, vad har jag gjort i det nya året? Jag har försökt att sova mycket och att göra mycket. Ingen lätt kombination.

Det mest spännande är väl att jag och N har haft vår första lilla kväll ute, utan Oskar. Eller det var min första kväll utan Oskar i alla fall. Vi gick till ett ställe väldigt nära, så att jag kunde komma hem fort om det skulle behövas. Och jag matade honom precis innan vi gick, strax innan nio, så att han inte skulle bli hungrig innan jag kom tillbaka. Hade förstås även mjölk i kylen i fall. Allt mina föräldrar skulle behöva göra var alltså att lägga honom strax efter att vi gick och sedan skulle vi vara hemma innan han vaknade igen. Förhoppningsvis.
Lite nervös var jag allt. Inte för att mina föräldrar skulle ta hand om honom, är det några jag litar på så är det ju dom. Jag menar, dom uppfostrade mig... Men det var första gången jag var borta från Oskar. Det längsta jag varit borta förrut var två timmar en gång när jag skulle färga håret.
Jag hade jättekul ute, vi gick med mina bröder, deras sambos och min bästa vän. Vi åt och lyssnade på ett band och pratade en massa. En väldigt lagom kväll ute så där första gången. Vid tolv började jag titta lite oroligt på klockan, han har ju sovit väldigt oregelbundet, så jag kunde inte riktigt veta när han skulle vakna. Jag övertalade mig själv att inte ringa mina föräldrar och kolla hur det var, visste förstås att dom skulle ringa om dom skulle behöva mig.
Vi kom hem klockan ett och Oskar sov som en sten. Han hade somnat en halvtimma efter vi gått och sovit sedan dess. Såklart.

Det roligaste som hänt är att Oskar helt plötsligt tar flaskan igen, både från mig och andra. Det kanske var bra med några dagars uppehåll innan vi testade igen. Jag har bara testat med lite mjölk i flaskan åt gången och så har jag ammat efteråt, bara för att få han van. Ett par gånger har jag haft lite mer i flaskan och då har han slutat att äta innan det tagit slut, men ändå inte varit mätt eftersom han tagit bröstet efteråt. Jag har inte kommit på varför. Annars skriker han när det tar slut. Men det går framåt i alla fall och biokvällen kommer närmare och närmare.

Det skönaste som hänt är att han verkar komma in i lite nattrutiner. Nu vet jag att eftersom jag skriver det här så kommer det ändras, så är det alltid, men jag måste ju dela med mig av min lycka. Han har somnat runt klockan nio varje dag länge nu, bortsätt från nyårsafton. Och så har han vaknat 2.30 i fyra nätter i rad för mat. Jag har lagt över honom i hans säng. Han somnar alltid när jag ammar honom på natten men vaknar när jag lyfter över honom. Han grymtar lite, ibland somnar han direkt och ibland tar det ungefär tio minuter då jag får stoppa in nappen några gånger, men han somnar fort i alla fall. Sedan har han vaknat en gång till för mat någon gång runt 6. Somnar som tur är om och så går vi upp klockan 8. Det känns helt okej. Mycket bättre än hur det varit ett tag innan detta, då han vägrade att somna om och jag kunde försöka i över en timma innan han somnade om. Jag känner att jag äntligen kan få lite krafter tillbaka. Nu tänker jag ha lite tidiga, lugna kvällar och så är jag nog back on track!

Här om dagen köpte jag en söt body till Oskar där det stod "Favourite things, mommy, sleep, milk". Jag ångrar mig nästan nu. Det stämmer nämligen inte riktigt. Visst är han mammas pojke, och visst äter han mest hela tiden. Men sova... nja. Mellan att han vaknade klockan åtta och gick och lade sig för kvällen vid nio, sov han mindre än två timmar. Två timmar på hela dagen! Det kan inte vara normalt för en liten fyra månaders bebis. Okej, han var väldigt trött och gnällig de sista två timmarna på dagen, och jag ska inte säga att han sover så lite varje dag, men det är många dagar han inte sover mer än tre timmar på dagen i alla fall.

Det har varit mycket sol den senaste veckan, så skönt! Väldigt kallt, men det kan jag ta så länge det är soligt och vindstilla. Hoppas på fint väder och en långpromenad i morgon med.

1 kommentar:

Linda sa...

Vad skoj att komma ut en sväng utan bebis och skönt att det gick bra! :-)

Här finns en bebis till som inte slösar bort hela dagarna med att sova. Igår tror jag att han sov sammanlagt EN timma under dagen (uppdelat på 3 sovpass). *suck* Dessutom har han nu två nätter i rad vaknat och inte somnat om direkt. Så här sitter en zombie-mamma just nu...

kram Linda