fredag 12 juni 2009

Rutiner?

Igår var O helt slut på eftermiddagen. Han hade sovit mindre än en timma hela dagen, och vi hade förstås varit på stranden, och av mycket sol blir man trött!
Runt sex försökte jag ge honom middag men det gick inte, han bara grät och grät. Vi gav upp, N tog honom och satte sig i soffan och han somnade nästan med en gång. 18.30 var klockan. N hade bara en tanke i huvudet medans jag hade femton miljoner tankar ungefär.
Hans tanke var i stil med "Gud vad underbart, O somnade i min famn" (för det händer ju inte så ofta).
Mina tankar var mer i stil med "Neeej, det är alldeles för sent att somna för eftermiddagen, alldeles för tidigt att somna för kvällen." och "Hur ska det gå nu när jag ska vara barnvakt och allt, kommer O vakna snart och vara pigg i tre timmar, hur ska det gå och lägga L då?" och "Han kommer vakna mitt i natten och vara dödshungrig, han har ju inte ätit något riktigt mål mat sedan klockan tolv!" och "Om han inte vaknar på natten så kommer han ju i alla fall vakna supertidigt, och jag måste vara uppe tills tolv då L blir hämtad"... så där fortsatte det.
N tyckte nog jag var ganska löjlig och satt bara där avslappnad med en sött sovande bebis i famnen.
Jag gjorde i alla fall välling, och fick honom faktiskt att dricka det mesta. Sedan sov han till 5.30 på morgonen, utan uppvak. Och så där tidigt vaknar han ju ibland ändå, även om han lägger sig klockan åtta.
Jag var förstås trött, men O orkade bara vara uppe i en och en halv timma och sedan somnade vi båda tillsammans i sängen i två timmar. Mysigt!

Jag tänkte på det där med rutiner... Är det något folk faktiskt har, eller hittar dom bara på?
För här kan vi då inte få några rutiner. O somnar i stort sätt alltid klockan åtta, men vaknar allt mellan 5.30 och 7.30 nu för tiden. På dagen sover han två gånger men det kan vara allt från sammanlagt 45 minuter till tre timmar. Ingen dag är den andra lik! Och det tycker jag nog är skönt om jag ska vara ärlig.

5 kommentarer:

Larubsson sa...

Man tror man har en rutin men så bestämmer de sig för ändra på den. Så är det bara att börja om :)

Lina sa...

Haha, nu du ska de kommenteras! vet inte vad ja gjorde annorlunda, men de funkade. Halla!har du bott pa mallis i tusen ar och aldig sett apelsinpressen?? Ja, visst ar den bra!

Fyra nyanser av rosa sa...

Åh vilka mysiga strandbilder! Nu är jag avis :-)! Bra att du köpt nya kläder för jag testade rubbet ikväll och jag får plats i allt förutom ett par jeans. Hoppas ni har det bra! Njuter av vädret... här är det SKITVÄDER!

Vi ska försöka komma iväg i juli men har inte bokat ngt ännu. Dels för att vi avskyr att planera och dels för att det beror på hur vädret här blir. Är det fint här åker vi senare, kanske efter sommaren!

Kram

Jennie sa...

Vi har det också så, Edvin somnar oftast vid samma tid på kvällarna men kan vakna allt mellan 05,15-06,30. Dagarna ser också ut som era, man vet aldrig hur länge han sover. Men maten försöker jag ha på samma tider i alla fall.

Jag är på väg att bli vuxen! sa...

Lina: Äntligen! Ser fram emot dina kommentarer nu.