onsdag 14 maj 2008

Hur ska jag kunna veta det?

Det känns verkligen som om jag bara hör ordet förlossning var jag än går nu! Jag som har varit så bra på att tränga bort det förrut verkar inte klara av det längre.
Kompisar pratar om det, varje tv program jag sätter på handlar om det, får läsa om det i tidningen, står saker om det på alla forum (okej, forumet kanske har titeln "förlossning" men i alla fall). Frågan är alltså om det bara är slump eller om jag börjar tänka mer på det nu eftersom det känns mer verkligt för varje dag som går.

Jag måste säga att jag blir lite nervös när alla säger Har du bestämt hur du vill göra med förlossningen? Vaddå bestämt? Kan man bestämma sånt? Ja, alltså ska du gå på andningskurs innan, vad vill du ha för smärtlindring, i vilken ställning vill du föda?
Öh... Jag har ingen aning! Tänkte mest att när jag har så ont att jag tror jag ska gå av på mitten tar jag mig in till sjukhuset och så säger dom till mig vad jag ska göra när jag kommer dit. Hur ska man veta sånt? Får man reda på sånt av sin doktor? Alltså, är det min virriga doktor som glömt att prata om detta, eller är det meningen att man ska ta reda på det själv på något sätt?

Själv vet jag inte ens vilket sjukhus jag ska föda på, än mindre vad jag tänker ta för smärtlindring. Så om jag måste bestämma det nu så kommer min förlossning se ut så här:

Jag börjar få värkar, tänker att äh, så farligt var det ju inte, vad pratar alla om. Jag och N åker till sjukhuset. Alla trevliga doktorer och sjuksköterskor välkomnar oss och visar oss till ett fint rum där vi kan spendera ett par nätter om vi vill. Dom undersöker mig, ser att det är dags. Jag lägger mig på sängen, krystar på ett par gånger och så PLOPP så är han ute!

Jag vet att ni kanske skrattar och tänker dröm på du bara, så kommer det inte bli! Men det är så jag tänker när folk säger precis vad som ska ha för smärtlindring, vilken position dom ska föda i, precis vad pappan ska göra... när dom aldrig varit med om det förr och heller inte vet hur det kommer bli. Då tycker jag min plan är bättre!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter jättebra. Bara plopp alltså! Jag håller tummarna för dig ;-)! /Sofie

Anonym sa...

Planerar man för mycket riskerar man att bli besviken för att det inte blev som man hade tänkt sig...
Jag tror mer på att köra på det som känns bra för stunden. Innan kan man ju inte veta hur man kan tänkas vilja ha det.