tisdag 5 maj 2009

O du måste sova!!!

Hur mycket sömn behöver en 8 månaders bebis egentligen? Idag fick jag svaret. MYCKET mer än vad O fått de senaste dagarna. I flera dagar nu har han sovit tre-fyra timmar mindre än normalt. Det är för mycket som har hänt, för mycket nytt att se på. Han har inte varit gnällig heller, bara väldigt, väldigt trött på kvällen.

Idag kom det dock i kapp honom. Han vaknade först klockan 6, igen! Men inte pigg och glad som dagen innan utan trött och gnällig. Han försökte somna om i en timma men det gick bara inte så vi gick upp. Vi gick hem till min lillebror på frukost lite senare och han somnade inte förrens 11.30! Han hade alltså varit uppe i 5,5 timmar och det är ett riktigt långt morgonpass för lilla O. Inte var det svårt att få honom att somna heller, han somnade i mitt knä när jag matade honom banan.
Jag lyfte över honom till sulkyn och gick hem. Jag vet att han är lättväckt men jag tänkte att nu är han så trött så nu kommer han inte vakna när jag lyfter över honom till sängen. Men det gjorde han förstås. Han sov i 15 minuter.


Senare på dagen somnade han igen, i sulkyn, av ren utmattning. Han sov i 30 minuter och vaknade av att det skumpade lite. Efter det passet var han gnällig resten av dagen, han var riktigt trött. Jag fick han att somna igen bredvid mig i sängen. Och jag somnade med, gott.

Mamma tog honom på en promenad på kvällen och han hade störtgråtit igen! Jag vet inte om det var för att han var så trött eller om han var ledsen för att jag inte var där. Antagligen det senare eftersom det har hänt förrut. Det måste vi verkligen ändra på! Mamma har fått order om att ta honom på småpromenader varje dag nu. Han måste ju klara sig utan mig i en halvtimma i alla fall! Det är jobbigt att han är så mammig. Och helt underbart!

Inga kommentarer: