lördag 8 mars 2008

Ciggarer och stetoskop



Äntligen kan jag komma in på min sida igen! Tänk om det skulle gå en hel dag utan att jag skulle skriva något, nu när jag äntligen satt igång. Nej, det går ju inte.

Läste ett inlägg på Familjeliv idag om en tjej vars kille inte ville vara med på förlossningen.
N har sagt länge och många gånger att han inte ska vara med på förlossningen, men däremot stå utanför förlossningssalen och dela ut ciggarer. Som tur är skojar han bara. Jag ”skojar tillbaka” och säger att är han inte med på förlossningen är han heller inte med resten av barnets liv, så det så!

Igentligen vet jag inte varför han säger så… Jag kan förstå att många säger så, men inte han. För om det är någon som är bra på att se blod och hantera krissituationer så är det N. N råkar alltid vara i närheten när det händer olyckor, jag vet inte hur många gånger han har försökt hjälpa och rädda folk. En gång när vi var i Thailand såg vi en tjej som fick ett epilepsi anfall och ramlade av sin vespa i hög fart, N var först på plats. Han sade till en man som kom strax efter att få bilarna att sakta ner, han lydde snällt och N fortsatte göra allt för att hjälpa tjejen. Mannen visade sig vara en doktor… Hmm, ja, tjejen mår bra i dag i alla fall.

Dessutom är N intresserad av allt som har med sjukhus att göra. Ibland lite för intresserad. Som den gången när vi hade svårt att bli med barn och försökte med insemination till exempel. Proceduren utfördes och jag skulle sedan sitta i (igen) den berömda stolen i 10 minuter innan vi kunde gå där ifrån. Dom lämnade oss alltså ensamma i rummet. Först började N lyfta på alla saker på doktorsbordet, för att kolla vad allt var, tills han spillde ut en hel burk med någon brun vätska över bordet. Sedan fick han tag på ett stetoskop, tog på sig detta och skulle lyssna på mitt hjärta. Precis då hör vi hur dörren öppnas. N försökte fort ta av sig stetoskopet men lyckades inte så bra. Så när sköterskan kommer in är det brun vätska över hela bordet och han är inslingrad i deras stetoskop…

När jag tänker efter vet jag inte varför jag vill ha han där på förlossningen. Han kommer väl putta i väg doktorn och vilja göra allt själv!

Inga kommentarer: