lördag 22 mars 2008

Full rulle

Ja så var det påsk. Själv så tycker jag faktiskt att det kanske är den bästa högtiden av alla. För det första är det inte så mycket stress som till jul. Till julafton måste man stressa i en månad innan dagen kommer, med alla julklappar och mat och allt som måste handlas och göras. Till påsk stressar jag inte alls, visst jag har ju inga folk hemma hos mig, så det finns ju inte så mycket för mig att göra. Men även dom som har folk hemma stressar i alla fall högst i några dagar.
För det andra så är det enda dagen på året som i stort sätt hela släkten träffas. Eftersom vi är väldigt många i släkten så blir det några intensiva, men roliga, timmar!

Det börjar med ett besök hos mormor och morfar. Stackarna! Hur mycket folk som helst bara väller in i huset, det delas ut kaffe och godis och glass och äggost och tårtor till höger och vänster. Det traditionella kortet på småbarnen som påskkärringar tas i trappan, i år inomhus eftersom det var svinkallt. Och sedan är vi borta. Hej och hej då. Nu är nog åtminstone morfar ganska glad att det inte tar alldeles för långt tid, för han har gömt sig i sin hörna i köket under hela den här tiden, medans vi andra trängs och babblar i vardagsrummet. Hans stackars öron bara surrar.


Sedan går vi vidare hem till mina föräldrar. Där tränger vi in ett 40 tal personer i vardagsrummet och äter allt vi kan få händerna på; korv, köttbullar, ägg, räkägg, janssons, skinkfrestelse, sill... Pust, det tar en tränad mage att trycka ner allt det där. Efter det vill alla helst bara gå och lägga sig och låta maten sjunka ner, så alla som får plats trängs på mammas och pappas säng, som förresten inte är lika kul efter att dom tog bort vattensängen. Om man lyckas efter detta trycker man ner ännu lite tårta och kaffe och sedan lämnar alla sakta huset...

När N någon gång äntligen lyckas uppleva denna dagen här så kommer han nog vara i chocktillstånd!!!

Nu är det ungefär två timmar tills det är dags för mer mat, hos min moster. Där blir det i och för sig inte riktigt lika mycket folk, men säkert lika mycket mat. Så nu ska jag passa på att ligga och jäsa i soffan. Kanske trycka ner en godisbit, för det måste man ju såklart också äta på påsk!

Inga kommentarer: