tisdag 4 mars 2008

Är jag för gammal?

Jag är ju faktiskt 28 år... till och med 29 lite senare i år. Är jag för gammal för att vara på väg att bli vuxen? Tja, nu beror det kanske på vad det betyder att bli vuxen. Om det är att betala hyra, jobba och ha bil, ja då har jag varit vuxen i många år. Om det betyder att ta hand om en man som man hittar klädesplagg och skor slängda i varje rum ifrån och som tror han ska dö varje gång han drar på sig en liten förkylning, ja då har jag också varit vuxen i många år.
Men nu har jag bestämt att bli vuxen, för mig, betyder att helt och fullt ta ansvaret för en annan person. Och det är just det jag börjar göra nu... jag är nämligen gravid!

Skulle jag och min man själva bestämma, så skulle vi varit vuxna för flera år sedan, men man kan ju inte alltid bestämma det själv! Nu är jag gravid, eller nu är vi gravida som man så fint ska säga idag, i 14 veckan och det är alltså så länge jag varit vuxen.

Även om jag är en sådan där som tycker om att säga att "bara så mycket man vill själv behöver ändras" om allting, så förstår till och med jag att så kanske inte är fallet med just detta. Men det kanske jag förstår för att jag faktiskt är vuxen?!
Saker har ju redan ändrats utan att jag har kunnat påverka speciellt mycket. Jag äter heeeela tiden, när jag förrut var nöjd med en eller två gånger om dagen! Visst skulle jag kunna äta mindre, men då skulle jag ju må illa istället, och dessutom skulle min doktor bli ännu argare på mig för att jag skulle gått ner ännu mer i vikt, så det är inget alternativ! Och sedan är det ju saker man inte kan eller ska göra, som att dricka alkohol tex. Tack gode gud för att jag mådde illa de tre första månaderna och på så sätt inte hade det minsta lust att ta en öl eller ett glas vin, annars skulle den där Thailands resan kunnat bli riktigt jobbig. Fast nu blev den ju riktigt jobbig i alla fall eftersom jag mådde illa hela tiden... ja, ja man kan inte alltid vinna.
Jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst som ändras när man blir gravid, men jag ville bara säga att det är ju tur att jag har ändrats och blivit vuxen och inte alls tycker det är jobbigt att ändra dessa sakerna!

Inga kommentarer: