fredag 24 april 2009

Språkgeni?

Den här frågan fick jag av Veronica och tänkte att jag kan lika gärna svara här. Det kanske är fler som undrar!?

"Har funderat på en sak. Vilket språk pratar ni på med O ?"

Svar: Stackars O kommer inte ha det lätt. I början vill säga. Lite längre fram i livet, då han kommer var ett språkgeni som sin pappa, då kommer han få det väldigt lätt. Han är nämligen halvt svensk och halvt holländsk. Men född i Spanien.

Jag pratar endast svenska med honom och N pratar endast holländska. Sedan pratar jag och N engelska ihop, så det kommer han snappa upp automatiskt.
Sedan är det ju det där med spanskan. Jag vet inte hur länge vi kommer stanna här. Men även om vi inte kommer att bo här så mycket så kommer vi nog alltid komma tillbaka hit mycket på mindre visiter. Åtminstone hoppas vi det. Så chansen är stor att han kommer att kunna prata spanska också.
Men det finns ett problem med det. På Mallorca pratar dom en dialekt av spanskan, likt Catalan, som är grymt ful! Castellano, den vanliga spanskan, är så fin och den vill jag gärna att han ska lära sig. Men Catalan, hua!
Det är svårt att veta vad det kommer att bli för språk, men många blir det. Hans pappa pratar 7 språk så vi får se om O kan slå honom!

4 kommentarer:

Fyra nyanser av rosa sa...

Wow, pratar din man sju (!) språk. Imponerande! Ha en trevlig helg. Vet du att vi har supervarmt i Sverige nu ;-)! Men det har ju ni säkert haft länge så det är vi väl värda.... Ha det gott! T

Linda sa...

Wow, sju språk! Det var inte illa! :-) Lille O blir säkert ett språkgeni han också! Kul att kunna många språk. Själv kan jag bara två (svenska och engelska). Har visserligen läst både tyska och spanska också... men mina kunskaper i de språken är inte sååå stora så att jag räknar det som att jag kan tala de språken! ;-)

Larubsson sa...

Tack för ditt svar! Kul att läsa din utmaning

Veronica

Maria, Jonas & Inez sa...

Hej

Vilken fin blogg du har ;) Det var väldigt många språk, hur många talar du?

/ung pappa till Inez