fredag 3 april 2009

Uppdatering

O sov inte bra i natt. Inte jättedåligt, men inte bra. Han vaknade varannan timma hela natten. Jag behövde aldrig ta upp honom, det räckte att ge nappen och lägga honom på sidan, vilket verkar vara favoriten för tillfället. Men det är ju inte så kul att gå upp och göra det varannan timma... Han vaknade 6.45, det märktes att han var trött för han grät och grät. Jag fick leka lite med honom och sedan somnad han bredvid mig i en och en halv timma till. Riktigt skönt tyckte jag. Men så funderade jag lite efteråt om det var en sådan bra idé. Nu kanske han tror igen att man faktiskt får sova bredvid mamma om man gnäller lite extra?! Både jag och O sover ganska dåligt bredvid varandra, vi vaknar båda ofta (N ska vi inte prata om, han får ju sova på obekväma soffan när O är i sängen), men på morgonen är det ju så mysigt! När man kan ligga och dra sig lite och bara mysa.

Igår bestämde jag att jag ammat för sista gången. Jag har bara ammat en gång på natten den sista veckan eller så, och nu har jag i alla fall fått han att inte äta på natten, så då tänkte jag passa på att sluta. Idag ammade jag honom på morgonen igen. Som ni märker är jag riktigt viljestark!

O fick än en dag testa kycklingen. Nu tycker ni som sett videon säkert att jag är jättetaskig, men jag tvingade honom inte. Tänkte bara att det var bra att testa ett par dagar i rad eftersom han behöver vänja sig vid konsistens och smaker. Idag blandade jag potatis och morot med kycklingen och det gick betydligt bättre. Inte bra, men bättre. Det blev ändå att värma upp en burk, men vi tog ett litet steg i rätt riktning.
Jag undrar lite om han ska bli som sin mormor och morfar. Som inte äter pasta och inte lärde sig att äta ris tills vuxen ålder. Något jag inte förstår mig på.

Han älskar däremot min dessert. Det måste jag skriva så att ni inte tror att jag är en dålig kock. Fast hur bra kock behöver man vara när man bara behöver koka äpple och päron tills de blir mjuka och sedan mixa...

1 kommentar:

Jempajenny sa...

Han ska vara glad, lilla O, att han har en mamma som lagar god mat till honom... Tids nog kommer han nog inse att din mat är supersmarrig. Jag tror att det är helt rätt att erbjuda honom maten igen och igen och igen... Annars kommer han aldrig känna igen smakerna. Burkmaten smakar ju likadant - alltihop!

Sv: Jo, vi tror nog att hon kommer att traska iväg här inom en relativt snar framtid. Hon står jättestadigt och har bra balans, men har fortfarande problem att lyfta benen koordinerat. För vår del får hon gärna vänta lite med att gå. De slår ju sig bara mer och mer ju rörligare de blir...