måndag 21 april 2008

Sju sorters kakor

Jag vet inte varför, men jag försöker alltid vara någon jag inte är. Idag har varit ett praktexempel.

Som när jag tog ut hunden för en promenad till exempel. Satte på mig joggingskorna eftersom jag får ont i ryggen numera när jag är ute och går, och därför tänkte att det i alla fall skulle göra det lite bättre.
Helt plötsligt fick jag för mig att jag istället skulle jogga, ja för skorna var ju på, och jag fick en sådan där super energi som jag bara får några timmar i veckan, så varför inte.
Varför inte? Jo det ska jag berätta. För det första för att jag såklart skulle få ändå ondare i ryggen av att jogga än att promenera, det är ju inte så svårt att lista ut. Och för det andra därför att jag har aldrig tyckt om att jogga och dessutom har jag ingen kondition. Ingen alls. Jag sprang i ungefär två minuter innan jag började flåsa mer än hunden och bestämde att det inte alls var någon bra idé. Dessutom fick jag, såklart, väldigt ont i ryggen efteråt. Och det är så det brukar gå när jag låtsas vara sportigare än jag är.

På eftermiddagen bestämde jag mig för att baka. Jag har nämligen alltid velat vara en sådan person som alltid har goda kakor hemma när folk kommer över för kaffe. Att alltid ha det där perfekta hemmet där det alltid är rent, aldrig finns någon smutsig disk, trädgården ser perfekt ut med massor av färgglada blommor och där det alltid luktar nybakta bullar inne i huset... Och jag glömmer bort, att jag är inte en sådan person.
Det spelar ingen roll om jag städar varje dag, det är ändå något mer som behöver göras och eftersom vi inte har tillräckligt med rum att stoppa undan allt, så ser det alltid lite stökigt ut.
Det spelar ingen roll om jag diskar tre gånger om dagen, för det finns alltid någon smutsig disk, speciellt nu som jag äter femton gånger om dagen.
Det spelar ingen roll om jag fixar och donar i trädgården en dag och planterar fina blommor. För det första så vet jag inget om blommor och tänker inte på vad för blommor jag köper, så jag brukar plantera blommor som blommar ut och sedan dör, vilket betyder att jag måste gräva upp dom igen och hitta nya. Och om jag väl köpt blommor och växter som ska hålla hela sommaren så gör dom inte det här. För jag glömmer att vattna dom.
Och sedan det där med kakor... Antingen bakar jag, men så tycker jag dom blir misslyckade och så vill jag ändå inte bjuda på dom. Eller så blir dom jättegoda och jag bjuder glatt alla som kommer och hälsar på. Vilket ju låter bra. Saken är den att gästerna blir sedan besvikna när dom nästa gång kommer och det inte finns några kakor. För oftast hälsar dom på mer än en gång vartannat år. Och tyvärr bakas det inte oftare än en gång vartannat år här.

Men jag vägrar inse att jag inte är sportig och huslig, och man måste ju få försöka ändra sig, även om man vet med sig att det inte kommer hålla.
Så idag har jag bakat en banankaka, en vaniljkaka står nu i ugnen och vem vet, det kanske blir en till kaka bakad idag?!

Banankakan färdig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi, låter som vi är rätt lika du och jag! ;-) Inte alltid lätt att leva upp till den man helst skulle vilja vara... men skit samma, man duger som man är! Även om man bara jobbar 2 minuter nån gång väldigt sällan och bara bakar en kaka vartannat år!